Tuesday, November 4, 2008

Makweku!

Hasrat genggam ijazah belum pudar

Oleh Nurulhisham Abdul Latiff
nurul@bharian.com.my


DAFI ceria di samping nenek dan ibu bapanya.

Semalam aku gi kajang cari bank pertanian. punya lah payah rupa2 nya ada kat cerok lorong. aku dah la lewat nak g opis, nasib baik jumpa. masa kat dlm bank tu sementara aku tunggu giliran, aku baca la berita harian yg ada kat situ. masa selak2 page tup2 mata aku tertumpu pd gambar di atas. bukan nak cerita pasal si dafi ni, xminat pun (huh statment jeluos ke ni?) tp tertarik pada wajah yg amat2 aku kenal iaitu neneknya a.k.a makwe. Rasanya ni 1st time aku tgk gamabar makwe kat paper.. actually nenek ni adalah mak saudara aku. Aku panggil dia Makwe iaitu Kakak arwah mak aku. so pada mereka yg tidak pernah melihat arwah ibuku, seperti makwe aku ni la cuma arwah mak aku gelap sket n lebih tinggi..

Arwah mak aku ni adik bradik nya 3org je...
1. Makwe - Jamaliah binti Ngah Jeboh
2. Arwah Mak aku - Meriam binti Ngah Jeboh
3. Maksu - Hamsiah binti Ngah Jeboh

Aku xsimpan gambar arwah mak sume ada di dlm album family. album tu plak abg aku yg fanatik M.Nasir tu simpan..takut rosak coz tu satu2 nya album yg ada gambar lama2. itam putih da.. bila mak aku meninggal so tinggal la akak n adik dia je skrg. Makwe stay kat gombak, maksu plak tinggal kat PJ. kami adik bradik memang selalu melawat mereka ni, yela dah tu je yg masih idup. kami sekeluarga memang menjaga hubungan n kerohanian sesama saudara. itulah yg telah diterapkan masa aku kecil2 lagi. dan kami masih amalkan hingga kini.

cuma aku n dafi je xbape ngam. kitorang juz kawan masa kecik je. main sama2 tp bila masing2 dah besar, dah xbrape rapat n wat hal masing2. ntah2 dia pun dah xkenal aku, al-maklumla dah glamour. tp aku xkisah pun, yg penting aku makwe n maksu aku sihat..lagipun memang jarang jumpa, dia kan family yg bz.. politik + hiburan memang xboleh dipisahkan.. hehe. so kepada sesiapa yg nk minta aku sampaikan salam pada dafi tu , sorry la aku xdapat tunaikan. tp klo nk suh kim salam kat nenek dia, boleh la..anytime je..

p/s : to makwe, if u read dis blog, ana nk bgtau supaya makwe jaga kesihatan elok2. ana tau makwe tak brape sihat sejak akhir2 ni. jgn lupa mkn ubat n ikut nasihat doctor. nti ada masa ana akan ziarah makwe di gombak ye. take care n luv u!

.::. di rumah panggilan aku ana. tp di luar org panggil misha(ada sejarahnya)




ni baby sofea.. ramai ckp muka dia mcm makwe aku ni.. yeke? ntah la aku pun xtau nk bezakan.


3 comments:

Dyana/Nadia/Dai/dizzy said...

asal aek panggil ko misha?aku igt tu nama betul ko..

Matrix01 said...

Bukan dulu nama ko Renggek ke??? Hahahahahaha.... Lariiiiiiiiiiii!!!!!!!!

Marziana Lin said...

dai,sejarahnya nti la kau cite kat ko kat opis..panjang klo nak taip..

to matrix01 : wei wan,ko ni nk balas dendam ek? hehe.. renggek dah lama aku xdgr panggilan tu,rindu gak..haha. tu masa zaman hingusan dulu. aku pun xtau nape nama n maksud nama tu sebenarnya. tp zaman kanak2 kan trime jela..

 
blog design by suckmylolly.com

Template Modified and Brought to you by : AllBlogTools.com blogger templates